søndag 15. august 2010

Da jeg var hos healer. En sann historie.

For noen år siden datt jeg ned i en depresjon som var så slem at mine pårørende til slutt foreslo at jeg oppsøkte en healer.
Lydig som jeg er bestilte jeg time, og noen uker etter tok jeg banen til sentrum og tuslet til healerkontoret. Jeg ble møtt av en hyggelig mann i gangen. Jeg sa at jeg var engstlig, fordi jeg aldri hadde vært hos healer. "Æ ska hjælp dæ, sjø'" sa mannen, og leide meg inn på kontoret sitt.
Panfløyte-musikk fløt ut av ghettoblasteren i vinduskarmen, men jeg hadde ikke råd til å være kresen i musikkveien. Jeg hadde tross alt en depresjon det hastet med.
Han viste meg plass i en stol, og satte seg bak meg med den ene hånden på skulderen min. I den andre hånden holdt han en mobiltelefon, som han snakket i (hjalp folk) støtt og stadig gjennom den halvtimen jeg var der.
Hånden hans kjentes tung og varm på skulderen min. Jeg følte meg trykket langt ned i stolen.

Intet ble sagt, intet mer skjedde i løpet av timen.
Da vi var ferdige, sa han at jeg kunne kjøpe en krem som virker mot det meste. Jeg var ikke interessert i det, men jeg la en tohundre-lapp på pulten hans og gikk.

På hjemveien begynte jeg å kjenne ordentlig etter: "Hva skjedde egentlig, om det i det hele tatt skjedde noe? Er hodet mitt healet nå?" Jeg kniste. Folk så på meg. De trodde vel at jeg var en vanlig småskev forstadshusmor som hadde vært på shopping langs Akerselva. Jeg kniste mer, og da jeg kom hjem var jeg i rent godt humør.

Dagen etter våknet jeg, lett og glad. Det *kan* ha noe å gjøre med at jeg hadde fått penger igjen på skatten. I alle fall gikk jeg løs på livet med dødsforakt - jeg kjørte til Biltema og kjøpte en bilstereo for skattepengene.
Vel hjemme, utenfor fellesgarasjen, pakket jeg ut stereoen og ga meg øyeblikkelig til å montere. Hvor vanskelig kan det være liksom, når sola skinner og man har et nyhealet hode? Bruksanvisninger er for de som har tungt for det.
Etter å ha satt sammen greiene, vred jeg om tenningsnøkkelen, og se: Det ble lys! Jeg fikk et støt som slang meg gjennom etpar dørkarmer og inn i garasjen. Ledningene brant lystig. Det gnistret fargerikt og Duran Duran sang på bilradioen.

Det ble en dyr affære - 7000 kr. for bergingsbil og reparasjon, men jeg tok det med fatning.
Etter dette har jeg ikke vært mer enn "normalt deprimert". Jeg vet ikke om det er healingen eller elektrisiteten som skal ha æren for dette, eller om det er slik at tiden leger alle sår...

1 kommentar:

oslofeil sa...

Haha, denne var morsom!