torsdag 2. juli 2009

Daft blikk på sosiale medier

Ja, så blogger også jeg om sosiale medier.

Etter bare noen uker med aktiv twitring har jeg merket hvordan jeg blir sugd inn i et univers av 140-tegns-ytringer, av ren nysgjerrighet.
Noen driver forretning, andre linker til bloggene sine eller til andre nyheter. Noen henger rundt og tvitrer med den fuglen som tvitra sist, og trives storveis med det. Atter andre har ideer de synger ut om. Noen er sine egne merkevarer. Mange er journalister.

For snart to uker siden var det blogg-camp i Kristiansand, arrangert av twitrere for twitrere.
Jeg var ikke der, vet ikke om jeg kunne vært der hvis jeg hadde ønsket, men har inntrykk av at blogg-camp kan være en glimrende måte å 'besegle' et nettverk på - eller skaffe detakere forskjellige prosjekter.
Joda, jeg har fått med meg murringen om en litt 'finere' VIB-elite, klikkdannelse, hotell eller campingplass, trynet i data'n på foredrag, osv, men synes at "Face2Face"-aspektet (f2f) er det interessante her. Andre kan analysere intrigene.

Hva skjer når man møtes ansikt til ansikt etter å ha hatt twitterkontakt i noen måneder?
Jeg mener, hva skjer på det personlige plan når det intelligente og velformulerte mennesket man kjenner fra Twitter viser seg å være like døll som en selv - eller enda verre? Gjør man gode miner til slett spill og klikker "unfollow" i det skjulte, eller går man noen runder med sine egne forventninger?
Blir magien brutt når man treffes f2f?

Når man treffes f2f - sånn som på blogg-camp - siler man da ut hvilke personer man kan ha nytte av og bygger nettverk med dem, selv om de er kjedelige, eller henger man seg på de som lager liv og røre? Omgåes man bare de man "kjenner" fra før, eller satser man på nye bekjentskaper, også utenfor fordragssalen? Har man navnelapp på seg?
Følger man med på foredragene, forresten?

Hva snakker man om, når foredragstemaene er ferdigdrøftet for dagen, havraftingen er unnagjort, rekene ferdigspydde, kinoen er slutt og puben er stengt? Hvis man snakker sammen, da..?

Uten å diskreditere blogg-campen:
..Lurer litt på om arrangementet egentlig var nok et ovalt party forkledd som seminar?
I så fall: Seriøst well done!

Ingen kommentarer: