torsdag 27. august 2009

"And Still The Caged Bird Sings" ~Birte Nordahl EP (i butikk fra 07.09.09)


Birte Nordahl har jeg fulgt med på i et års tid, men hun har flydd under min radar lenge før den tid.
Noen ganger har man sånn flaks her i livet at man detter borti ekstraordinære talenter man bare VET har det som skal til for å skape seg en lang musikkarriere, og glad er jeg for det.

Nordahl er et talent med styring på alle deler av produksjonen sin. Hun noterer musikk/tekster på servietter og papirlapper, syr sammen låtene ved pianoet og "kaster ball" med multiinstrumentalist og uvurderlig støttespiller Ola Aanje (March Brown++).


foto: Aanje/Nordahl

For noen uker siden vant hun en filmmusikk-konkurranse (The Experimental Witch, etter romanen "The Witch of Portobello" av Paulo Coelho, yep - han med "Alkymisten".). Låta hun vant med heter "The Dance of Life", en storslagen, svevende og velfundert sak, med referanser til blant andre Pink Floyd og Abba(!).
Å vinne en sånn konkurranse er en så stor prestasjon at jeg føler meg stolt på norsk musikks vegne.
Vel, en seier er én ting å glede seg over, den kommende EP'en til Nordahl er enda en glede. Tittellåta "And still the caged bird sings" er en stor, stor favoritt for meg, den er rett og slett hudløst vakker. Her har Birte skrudd sammen ei låt med mye ladet stillhet rundt stemmen sin. Den er så balansert og behersket, så stemningsfull og intens at jeg ikke har hørt liknende siden Radka Toneff og Steve Dobrogosz på "Fairytale".
Av andre referanser kan jeg nevne Tori Amos, Mozart, Grieg og Sæverud. Birte lar seg inspirere! Hun er motsetningsfylt og variert som Tori, klokkeklar som Mozart, og der de 'norske' klangene bryter frem, går tankene hen til Grieg og Sæverud.
"Dette er Nordahl-soundet", tenker jeg fornøyd for meg selv, og gleder meg veldig til release-konserten på Blå, den 09.09.09 (!) kl. 20.00.
Jeg håper riktig mange av dere kommer på Blå, som ligger i Brenneriveien 9, Oslo.

Birte på web:
www.myspace.com/birtenordahl
www.twitter.com/birtenordahl

Ingen kommentarer: