mandag 17. august 2009

40% refleksjon.

En dag kom det, på min stream, noen re-tweeter som sa at 40% av all tvitring er meningsløst pjatt. Jeg hadde ikke brydd meg noe om det, hadde det ikke vært for en politiker som re-tweetet og la til følgende: "Heh! BOMBE!"
Da syntes jeg det fikk være måte på arroganse, og lot meg provosere.

Derfor vil jeg gi de meningsløse tvitrerne et ansikt, og si et alvorsord til dere travle, store og viktige:

  • Vi er kundene deres.
  • Vi leser bloggene deres, røres og begeistres av dere.
  • Vi imponeres av dere og heier dere frem.
  • Vi følger dere i tykt og tynt.
  • Vi re-tweeter budskapet deres og #ff'er dere så dere skal få fler følgere.
  • Vi er deres velgere, glem ikke det, politikere!
  • Vi er musikernes forlengede arm, storforbrukere som vi er av musikk.
  • Vi er de små - som dere store og viktige trenger for å føle dere verdsatte.
  • Vi er de tålmodige som finner oss i at dere *elsker* å irritere dere over oss og re-tweetsene våre, og kaller #ff'ene våre SPAM hver fredag. Utakknemlige krek!

Men vi er også de som tilgir dere for at dere kaller oss meningsløse. Vi bærer over med at dere oppfører dere som bortskjemte overklassebarn.

Vi pludrer og småpjatter. Vi flyter rundt i streamene deres - som fargerike livbøyer i et grått hav av råkapitalisme, teknologi og politisk svada. Vi tilfører menneskelighet og vi leker som lykkelige barn.

Hvordan ville Twitter vært uten oss?
Jo:
De næringsdrivende ville blitt sittende og klø sine like selvopptatte business-kamerater på ryggen. Livet ville passert dem mens de pushet varer til hverandre via skjerm og tastatur - uten annen input enn politikerløfter og fagprat.
Uten oss ville bloggere og forfattere gått tomme for inspirasjon, og til slutt blitt så "innavlet" at de hadde dødd ut.
Politikerne ville tvitret for døve ører fordi de store og meningsfylte sannsynligvis allerede har bestemt seg (men krangler for syns skyld).
Musikerne hadde blitt sittende og sende hverandre url'er som ingen av dem har tid til å se på likevel.

Uten oss "meningsløse" ville Twitter vært som et underbemannet gamlehjem. Hvis vi forsvant, ville latteren forstummet og dere ville savnet oss dypt.
Det er vi som tar Twitter ned til grasrota for dere, det er vi som lager buzz rundt dere og produktene deres, så stell pent med oss - ikke prøv og kneble oss, for vi er fundamentet deres.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hei. Elin Ørjasæter fremhevet dette innlegget ditt i dag, og jeg må bare få slutte meg til det hun anfører; "Nydelig skrevet og godt tenkt"!
Applaus fra Jeanine :)

Plosiv sa...

Dersom ingen hadde tvitret og retvitret denne bloggposten ville jeg aldri fått lest den. Tror jeg bare henger meg på det Jeanine og Elin sier.:)
Godt reflektert!

Anne Marit sa...

Riktige ord i rett tid! Veldig bra og tankevekkende

Britt sa...

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. :)